söndag 9 mars 2014

En dag i Almunge

När jag var lite så var jag och några kamrater och lekte vid skolan på kvällstid. Då fick vi syn på en tjej som satt och väntade på skjuts och hon hade en stor sadel liggande bredvid sig. Små tjejer som vi var sprang vi fram och frågade om hon hade en häst.Efter den träffen hängde vi hos Barbro som var 10 år äldre oss varje kväll. Hon bjöd nästan alltid på popcorn och cola, hon filade och målade våra naglar. Vi uppträdde för henne ( ABBA). Vi fick följa med och rida på hennes häst Prins som var en stor travare men gudomligt snäll.Efter en tid flyttade Barbro från Västervik och när jag var 15 år sökte jag och en kompis upp henne i Uppsala trakten.Det tog sedan 10 år till innan nästa träff och nu har det gått 25 år sedan vi sågs sist. Jag fick en underbar dag med Barbro och hennes man Pelle. Vi vallade,pratade,kramades och hälsade på alla gårdens djur


Barbro och Pelle håller på med skinn.Saltar och och skickar iväg till beredning. Okey fick gå in och lufta men han tyckte det var lite läskigt.
De hade flera getter men en som var enorm och han hette Björkman. Han var tam som en hund och väldigt fin
Lägg till bildtext

Barbro och Pelle har även hundar och det här är coola Thomson

Vi passade på att valla på några bagglamm och deras 2 Kelpi var jättetrevliga med fåren


Okey fick också valla och det märktes på fåren att de inte var vana med BC.De flyttade sig väldigt fort när han kom


När vi vallat en stund fick Okey flytta in i en hästbox och där sov han som en lite gris :-) Vi gick upp till huset och käkade jättegod smörgåstårta.Efter lite fika och snack gick vi åter igen ner och vallade och nu var det Pelles tur med sin hund.



När kvällen började nalkas var det dags att släppa in hästarna.De har 3 stycken jättefina hästar. Islänning ,Arab och en nordsvensk



Här är Barbro och Pelles fina hundar

När alla djur var inne så skulle getter,får,lamm och hästar få mat och vatten.När det var gjort gick vi upp till stugan igen,pratade en stund och vid 18,30 var det dags för mig att åka hem igen

Jag har haft en helt fantstisk dag hos Barbro och Pelle. Jag fick med mig ett jättefin grått skinn som kom från gården.Lägger ut bild på det nästa gång. Nu kommer det inte ta 25 år innan nästa träff utan nu ska vi hålla kontakt. Tänkte åka till dem i vår igen och stanna i 2 dagar. Längtar redan 

1 kommentar:

Camilla Hjort sa...

Men så härligt du ser ut att ha haft det. Vilka fina djur dina vänner har! Tacka för Grattishälsningen! / Kram från Camilla & Orkan