tisdag 28 januari 2014

Min födelsedag

 
I dag är det min födelsedag. Jag fyller 50 år och det känns så himla overkligt.Min mor och far kom upp till oss i fredagas för i lördags skulle jag ha en liten fest för de allra närmaste släkt och vänner.



Ha ha ha så här såg det ut i soffan på fredagkvällen Mamma med Meya i knät och pappa med Mexx i knät
Lördagmorgonen började med en promenad med hundarna. Efter det bullbak och förberedande av pajer. Sen tog mamma och jag en tur med bilen runt Nynäshamn. Hon har ju aldrig varit där och jag ville visa hur fint det är. När vi kom hem så började vi duka och fixa pajer. Jag skulle bjuda på tackopaj,broccolie och skinkpaj och ostpaj.Jag hade köpt färdiga tårtor så det behövde jag inte fixa med. Kl 15 anlände de flesta gäster och efter en stund fick alla sätta sig till bords och äta. Micke och Camilla kom lite senare för Micke hade varit på domarkonferans. Monica och Danne kom sist då Monica hade varit och tävlat inna. När alla hade ätit så öppnade jag alla paket. Trots att jag sagt att min gäster inte skulle lägga ner tid och pengar på presenter så fick jag jättefina saker. Jag blev helt rörd av allt och hade svårt att läsa vad som stod på korten


Av Magnus fick jag en åtelkamer som jag själv hade tänkt att köpa mig.
Sonja hade jättefina blommor och en targetsticka med sig.
Väldigt fyndigt då jag behöver den till rutträning med Okey.
Av Sanna,Tommy;Maria och Åke fick jag en jättebra kameraväska.
 Normalt lindar jag in min kamera i en handduk och lägger i en ryggsäck
för att jag inte hadde någon kameraväska där mitt stora objektiv moterat
på kameran fick plats. Lovar att använda väskan nu .Britta hade skickat
 med ett mobergvin med pernilla .Martin ,Inger och pernilla så fick jag
 ett fint rödvin och en fantastisk bild på Okey som Martin tog på uppvisningen
på bergdagarna när han hade en snusnäsduk runt halsen.
Tavlan släpper in ljus bakifrån så den blir lite 3D.
Sandra och Alex hade köpt mig en helikoptertur och jag blev
så himla glad ,sen visade det sig att även min klubbkompisar
Tage&Margot,Danne&Monica och Camilla&Micke oxå hade köpt en helikoptertur.
Tjohooooo dubbelt så kul. Mamma och pappa hade skojat till det med sin packet.
Pappa hade gjort som om jag fick gräva mig ner för att hitta skatten
 ( jag gillar nämligen att titta på skattletare på Tv )
Först var det en guldpeng av choklad och så stod det GRÄV DJUPARE
och sedan kom jag ner till en slipsten  ,och sedan till stora spik som var från 50 talet.
i botten låg ett kuvertt med 10 000 kr i och min första komentar när jag tog upp dem.
 ÄR DE RIKTIGA ????
 Oj så snopen jag blev. Tacka alla för att ni gjorde min dag precis
som jag ville ha den och tack för alla fina presenter. Med pengarna som
 jag fick av mamma och pappa ska jag göra en hel del äventyr. Det första jag ska göra är detta ( tryck på länken ) http://www.birdsafarisweden.se/safari_foto_orn.html
Sen har jag även planerat att göra detta i augusti http://www.visitnynashamn.se/nynashamn/puffarkiv/forstasidespuffar/briggentrekronor.5.2e20ae061416f4c484ee5c.html
Ska bli så spännande. Sist vill jag dela med mig av Sannas fina tal som hon läste upp i lördags .Tack Sanna ,du är så fyndig.
I ett hus vid skogens slut / Vem är det som tittar ut?
Jo Annette som fyller år / vackert mogen där hon står
Hundarna är nummer ett./ Aktiva på många sätt
Lydiga i smått och stort / fot och ligg, stå och så apport
Med hundarna och fåren / hon vallar runt i snåren
Okey och Dido har det tufft / men de får ju mycket luft
När hon ska hos Sanna valla/ är hon envisast ...av alla
Gör allt på sitt get sätt / att ge med sig är ej lätt!
Med beröm vi inte snålar / Mästerligt hon hundar målar.
Och de som är riktigt snälla,/ får sin hundbild där beställa
Alltid snabbt till verket ilar / Är ej en som ofta vilar
Magnus är en fena i terrängen / är han lika bra i ......?
Fiskenörd han var den token / men fick storfångsten på kroken
Då var bäst med fisket sluta/ och i skogen börja kuta
Fota örn ett stort intresse / då är Nettan i sitt esse.
och i varje molnfritt hörn/ spanar hon ju efter örn.
För att få en stilig bild / så blir damen riktigt vild.
Slänger runt med döda djur / Toppenbild om hon har tur.
Nu min diktarådra sinat / många suttit här och flinat!
Så jag slutar och vi höjer glaset / Skål för Annette och kalaset!
Ett fyrfaldigt leve för vår jubilar. Hurra, hurra, hurra, hurraaaaaaaaaaa

2 kommentarer:

Camilla Hjort sa...

Wow, vilka roliga saker du bokat in dig på! Du kommer att ta helt fantastiska bilder, tror jag. Vilken fin dikt Sanna hade skrivit, vi hörde ju inte den får vi kom sent! Ha det nu så bra! /Kram från Camilla & Orkan

Anonym sa...

Tack för en trevlig kväll i lördags!

Hoppas ni får se massor av örn och säl. Den där båtturen ser väldigt intressant ut men jag gissar att man knappast kommer så nära djuren att man kan klappa dem. Vore iofs kul att se en havsörn på nära håll även om man inte får klappa. :-)

Kram
Monica